Publikationen
Ein Überlick der Herausgeberwerke
Die Veröffentlichungen im Detail
Diethold, J., Watzlawik, M. & Hornstein, R. (2022). Die Erfassung von Geschlecht. Bisherige Praxis und Empfehlungen für Neuerungen aus community-basierter Forschung. Diagnostica.
Herbig, L., Wagoner, B., Watzlawik, M., Jensen, E.A. Lorenz, L. & Pfleger, A. (2022). Trajectories of Experience through the Pandemic: A Qualitative Longitudinal Dataset. Frontiers in Political Science, 4, 791494.
Watzlawik, M. (2020). Identität ohne Worte. Von der Selbstdarstellung zum Selbstbild.
Musik-, Tanz- und Kunsttherapie, 30(1). 66-72.
Watzlawik, M. & Brescó, I. (invited submission, 2017). The Self in Movement: Being identified and identifying oneself in the process of migration and asylum seeking. Integrative Psychological and Behavioral Sciences, 51(2), 244-260.
Watzlawik, M. & Kullasepp, K. (2016). Career as affective journey: How constant flux challenges the search for career pathways and counseling. Integrative Psychological and Behavioral Science, 50, 492-506.
Watzlawik, M. (2014). Homo-, bi- oder heterosexuell? Identitätsfindung in, zwischen und außerhalb der Norm [Homo-, bi-, or heterosexual? Identity within, inbetween, and outside the norm]. Sonderheft der Zeitschrift für Inklusion [Online Journal]. Abrufbar über http://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/227/225
Watzlawik, M. (2012). Cultural identity markers and identity as a whole: Some alternative solutions. Culture & Psychology, 18 (2), 253-260.
Watzlawik, M. (2009). „Der Weisheits letzter Schluss?“ – Wisdom’s last conclusion? Commentary on “Is Psychology Based on a Methodological Error?” by Michael Schwarz. Integrative Psychological and Behavioral Science, 43 (3), 214-220.
Deutsch, W . & Watzlawik, M. (2005). Gespaltene Identität. Überlegungen zur Geschichte der Persönlichkeitsforschung. Scheidewege – Jahreszeitschrift für skeptisches Denken, 35, 138-154.
Auszug aus Veröffentlichungen (Bücher/Buchbeiträge)
Watzlawik, M. & Ayazi, C. (2023). Home in Transition (Series: Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development). Information Age Publishing.
Salden, S. & Watzlawik, M. (2023). So gelingen queere Perspektiven in der Schule. In M. Mittertrainer, K. Oldemeier & B. Thiessen (Hrsg.), Diversität und Diskriminierung: auf ewig verknüpft? Springer VS.
Watzlawik, M., Demuth, C. & Bamberg, M. (2021). Identity: With or Without You? In M. Bamberg, C. Demuth & M. Watzlawik (Hrsg.), Handbook of Identity (S. 1-21). Cambridge University Press.
Bamberg, M., Demuth, C. & Watzlawik, M. (2021), Handbook of Identity. Cambridge University Press.
Watzlawik, M. (2020). Adolescents Instead of Adolescence: Beyond Phases and Developmental Tasks. In M. Watzlawik & A. Burkholder (Hrsg.), Educating Adolescents Around the Globe: Becoming who you are in a world full of expectations (S. 13-28). Springer.
Watzlawik, M. (2020). School as Intervention: A Multilayered and Culturally Embedded Concept. In M. Watzlawik & A. Burkholder (Hrsg.), Educating Adolescents Around the Globe: Becoming who you are in a world full of expectations (S. 297-309). Springer.
Watzlawik, M. & Burkholder, A. (2020). Educating Adolescents Around the Globe: Becoming who you are in a world full of expectations (Volume in the Springer Series Culture and Education). Springer.
Watzlawik, M. & Hauschildt, M. (2017). Do you know who I am, through my eyes? Subjectivity in the construction of the self – A lifelong process In M. Han & C. Cunha (Eds.), The Subjectified and Subjectifying Mind. Information Age Publishing.
Watzlawik, M., Schachter, E. & Cunha, C. (2015). Exploring exploration as a recursive process. In Z. Beckstead (Ed.), Cultural Psychology of Recursive Processes. Information Age Publishing.
Watzlawik, M (2013). Culture and identity – Concepts not easily grasped in theory and research. In N. Chaudhary, S. Anandalakshmy, & J. Valsiner (Eds.), Cultural Realities of Being: Abstract Ideas within Everyday Lives. Routledge.
Watzlawik, M. (2013). Jugend: entwicklungspsychologisch. In T. Rauschenbach, M. Corsa, M. Freitag, Y. Kaiser & M. Spenn (Hrsg.), Handbuch Jugend. Evangelische Perspektiven (S. 25-30). Budrich.
Watzlawik, M. (Hrsg.).(2013). Kreative Entwicklung – Beschreiben, verstehen, fördern. Ein Werk für und mit dem Entwicklungspsychologen Werner Deutsch. Tectum.
Watzlawik, M. (2013). Identitätsentwicklung als kreativer Prozess: Wie Ich „Ich“ werde und bleibe. In M. Watzlawik (Hrsg.), Kreative Entwicklung – Beschreiben, Verstehen, Fördern (S. 45-54). Tectum.
Deutsch, W. & Watzlawik, M. (2010). „Ein Golf ist ein Golf ist ein Golf.“ Generation Golf von Florian Illies und die Frage nach der Identität. In A. Hübener, R. Stauf & J. Paulus (Hrsg.), Umstrittene Postmoderne. Winter.
Watzlawik, M. & Born, A. (Eds.).(2007). Capturing Identity – Quantitative and Qualitative Methods. University Press of America.
Kongressbeiträge (Beispiele)
Demuth, C. & Watzlawik, M. (2021, June). Qualitative research on identity – Celebrating diversity (Part I & II). Symposia organized for the 1st Online-Conference of the Association of European Qualitative Researchers in Psychology (EQuiP).
Diethold, J., Hornstein, R.R. & Watzlawik, M. (2021, März). Die Erfassung von Geschlecht: Bisherige Praxis und Empfehlungen für Neuerungen aus community-basierter Forschung. Vortrag im Rahmen der Online-Tagung Feministische und queere Perspektiven für die Psychologie III, Ruhr-Universität, Bochum.
Salden, S., Watzlawik, M. & Klocke, U. (2020, November). Bullying of (supposed) LGBTI students: What can teachers, schools and politics do to fight it? Paper presented at the Online Bullying Research Symposium, Vienna Austria.
Watzlawik, M., Salden, S. & Hertlein, J. (2018, September). Sexuelle und geschlechtliche Identitäten que(e)rdenken: Ambiguitätstoleranz in der Schule und Präventionsarbeit. Vortrag im Rahmen des 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main.
Watzlawik, M. (2016, July). The concept of “identity capital” – A contradiction to identity “in flux”? Paper presented at the 31st International Congress of Psychology, Yokohama, Japan.